Salam pekenalan korang!

Wednesday, November 26, 2014

Kronologi kelahiran puteri kedua, anak ketiga keluarga pakcik andry

Sepatutnya due date 31/1/2014...chinese new year..so pergi check up kt kk mcm biasa..tapi baby still xmau keluar..so dr bg tarikh 6th June utk refer hospital kalau tak bersalin jugak..akan melalui proses induce yg mn aku nak elakkan..

5th June 2014
konon2 nak p check up..andry dah cuti lama dah sblm tu..sbb dia ckp aku akan bersalin awal..oh sblm tu mmg aku ada diarhea anak beranak..salah mkn barangkali..tso ptg tu pas mkn kitrg keluar la p penang nak check up kt tmpt biasa aku beranak tu...malang tidak berbau kereta kami rosak dekat jalan nak p sunshine. So memandangkan kereta rosak g baiki smua dkt kul 6 br smp depan pintu klinik pearl yg mn klinik dah tutup dah pun masa tu..andry tanya nak check in terus ke mcmn..masa tu serius tak sakit..so kalau check in bererti esok pagi aku kena induce..sbb dah overdue kan? fikir punya fikir aku ambik keputusan balik..

6th June 2014
Still xsakit..g check up dekat spital yg aku nak bersalin tu,Pearl Maternity Hospital. sampai masa tu dah pukul 11.30pagi..dengan xmakan lg..dr rosita srh aku check in je..dia akan induce pecah ketuban kalau air ketuban dah hijau dia akan czer. dengar perkataan czer aku lg cuak.. dia ckp kalau dah naik atas xda makan..sbb aku nak kena induce so takut kena czer xblh mkn..so keputusan sepakat d buat utk aku balik dulu.kang xmkn mcmn aku nak push smua..kan? oh lupa masa ni dr rosita check bukaan dan aku 3cm masa ni...but sebab dia asyik sebut czer bagai dan aku xmkn lg so kami balik dlu..induce kt situ pagi je dia ckp..aku plk da mai lambat masa tu..

tapi dari balik aku ajak andry p queensbay..masa ni aku nak try natural induce iaitu berjalan kaki..actually sblm tu lg aku dok buat aktiviti squat lay down smua..tp terhad la sbb dlm rumah xleh jalan byk kan..so aku amik keputusan ajak andry jalan queensbay..jalan ronda satu queensbay sampai sakit kaki smua..masa jalan tu mmg aku rs sakit sgt kt celah peha dan bila g toilet mcm kuar spot darah..aku budget sebab dr rosita check bukaan td..so takla rs cuak apa pn..sakit tu pun mcm blh tahan je..braxton hick aku kuat lagi rasanya..hahaha...dlm kul 3 ptg tu andry ajak balik sebab dia cakap sian mama kat rumah xbeli apa lagi nak makan.. aku okay je sbb mmg xlarat jln da sbnrnya..hahaha...balik tu aku ckp aku nak nenas..pastu andry xbelikan..ngamuk merajuk sat..pastu dia keluar balik siap dia belikan dua biji dkt aku nenas..makanla smp sakit perut..hahaha..

ptg tu dia kupaskan nenas dalam sebiji gak aku makan..dlm kul 9 mcm tu sambil whatsapp geng2 kacing aku..aku dok rasa sakit..masa tu dah start masuk keluar masuk keluar toilet..(konfius kan? awat keluar masuk keluar masuk toilet).. sbnrnya aku kalau sakit mcm tu mmg suka dok dlm toilet pastu curah air dkt bhgn yg sakit tu..rs mcm relax je..tp kan air sejuk gila..keluar dr toilet gigil2..hahaha...

last time aku keluar dr toilet mama nak masuk toilet sebab nak gosok gigi cuci muka sebelum tido semua.tak silap aku masa tu dlm kul 10mlm..masa nilah kantoi dgn husband aku..aku dok tahan sakit..(tak boleh masuk toilet sebab mama dlm toilet)..dia baru perasan..dia tanya sakit ke? jom g spital..aku ckp okay lg ni..aku nak teberak..dia ckp tu bkn nak berak dah nak beranak dah..p siap cepat..ambik baju kain batik semua siap..dia siapkan anak2..mama baru nak tido tgk andry kelam kabut dia pn tanya kenapa..andry ckp nak p spital..maria da sakit..mama pun siap amik tudung ikut kitrg...masa tu husband tanya okay x ni?sempat x?kalau xsempat kita p hospital kulim je..demi dapatkan dr perempuan aku ckp sempat wak..kita g penang gak..maka drivela pecut ke pearl maternity penang..smp spital 11.40malam check in spital..masa sampai tu aku muntah kt tepi kereta xboleh jalan dah masa tu.aku merangkak kat lantai luar spital..masa ni cuba praktik apa yg aku belajar dr group natural dan gentle birthing tu.andry srh keluarkan wheel chair..ada kejadian skit la psl wheel chair tu..tapi aku xsalahkan diorgla mgkn prosedur diorg kot xblh keluarkan wheelchair dr building diorg..tapi nak buat mcmn aku mmg xblh jln dan andry xlarat nak dukung aku..dah settle dpt wheelchair terus andry tolak naik labour room..memang ms tu aku teruk sgt dah sakitnya..naik p LR terus..anak2 tinggal dengan mama rasanya..aku pun xsure dah..

sampai kt LR..kena naik atas katil plk..ya allah..allah maha besar dia beri aku kekuatan utk panjat katil LR tu..sbb ms tu mmg xlarat sgt dah..sakit sangat2..dr rosita xda kt spital,..yelah mlm2 buta kan..dia akan dtg kalau ada kes nak bersalin je...dpt duduk kt katil lr tu..ketua nurse tu (ampun ku lupa namanya..mmg dia yg sll ada kalau aku beranak pun sbb semua beranak mlm/pg2 buta) nak check bukaan aku..pastu dia teringat yg dr rosita dia xtelefon lg..so dia p kt bilik belakang utk call dr..masa tu aku dengar bunyi pop dan air ketuban aku pecah sendiri..subhanallah allah maha besar tak tergambar perasaan aku masa tu..dpt merasa air ketuban pecah sendiri..sblm ni nurse pecahkan ms dlm 7 ke 8cm..tak lama lepas air ketuban pecah kepala baby pun keluar..dr rosita xsmp lg..tp ketua nurse tu yg sambut baby...pro kak tu..so no worries..aku xkisah sgt siapa yg sambut sbnrnya janji pompuan islam je..aku ada gak request srh andry sambut..tp dia idokla mau nya..

dah siap bersalin ptg tali pusat semua dr rosita sampai dan jahitla apa yg patut..tak kena gunting tp koyak sendiri..ada bezala pd aku koyak sendiri dan dr guntingkan ni..dr cara dr jahit tu nampak beza..tp dr ckp xbyk jahitnya pun..

pas dh siap semua turun bawah masuk wad..eh kita ckp tak kita bersalin adeena pukui 11.47pm..mama nak dia beranak 7hb sebenarnya..sama besday mama 7hb (tapi besday mama bln 11 la)..tp dia pilih nak sama besday papa 6hb plak..(besday papa bln 4 ye..kira hadiah advance la ye papa ye...)

k la sambung tgk gambo jelah ye..lotih da ni..da da..
jalan2 dekat QB sebelum beranak

check in spital 11.40pm..6/2/2014

fresh from oven..6/2/2014..11.47pm
p/s: sekarang baby dah nak jadi toddler da pun..mama baru kalut nak cerita kronologi dia ye..hahah..ampun ye..love u adeena syg...

2 comments:

  1. Ish seramnya baca sampai merangkak tu Maria. Aishah yang baca pon jadi takut haa. Adeena dah besar dah Mama baru nak update ehh? Hihihi

    ReplyDelete
  2. aah sbb ms tu mmg xblh bediri lgsg.. mmg xkuat da..sakit sgt. rsnya 9da kot masa tu..

    hehehe.. mak dia sj buh dlm draft lama2 aishah.. ni br semangat nk blogging balik..thanks aishah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...