Salam pekenalan korang!

Monday, August 9, 2010

green or not

"go green"..
apa contribution korang dlm menjayakan kempen go green?
korang ada asing2 kan sampah korang yg mana boleh recycle yg mana tak?
korang ada pakai kain utk menggantikan plastik/kertas?(mcm2 leh pakai tau)

bila aku fikir masalah sampah ni..aku sgt takut n mula rs nak go green..so aku buat sikit2..mula belajar utk asingkan mana yg blh recycle mana yg tak blh..aku mula fikir mcmn nk selamatkan dunia dr sampah..pd aku klau srg buat sikit pn..dah dpt kurangkan byk sampah tu..

syarikat tmpt kerja pn kena mainkan peranan penting..cth letak bakul2 recycle dlm ofis tepi jalan..ofis aku ada buat tp ada yg tak pedulikan..mcm aku..aku nk buang kdg2 tak tau nk buang kt belah mana..tp ofis aku siap tampal gamba utk kita letak kt mana sampah kita patut letak..plastik yg mcmn..botol yg mcmn..baguskan..sgt berguna..tp manusia tetap buang ikut suka hati..termasuk aku dlu..sblm aku bukak mata utk bantu dunia kita "go green"..bunyi mcm ape je kan..bantu dunia..hehe..tp mmg kita akan bantu dunia kita..bumi kita..tak byk skit kan..aku penah dok sebelah kwsn pelupusan sampah..so aku tau mcmn keadaan bukit sampah tu..ish..semak je..tinggi dah mcm bukit..huhu..

so jom same2..kita go green..klu boleh aku nak bertukar pd kain jugak..no more plastik..tp itula kan..benda dah biasa..amik masa jugak..takpe buat pelan2..janji kena bertindak..jom go green..:)

10 comments:

  1. good good. supermarket pun skrg ni dah tak nak bagi plastik hari sabtu ahad. tapi farah cam tak sumbang ape2 je utk go green ni..heheee

    ReplyDelete
  2. bagua uga ye info go green ni maria. mari kita cuba laksanakan sikit demi sedikit

    ReplyDelete
  3. tulah...baguskan..... setakat ni yaya apa yg yaya buat cuma bawak shopping bag masa shopping.... kot2 kurang la sikit plastic bag.

    ReplyDelete
  4. ngeeheeehheee, lin masih lagi kurang kesedaran bab ni, anyway kalu buleh start ngan pampers anak pun ok, tapi tak mampu.last last lin start dengan biodegrable plastik sampah dulu.huhu

    ReplyDelete
  5. farah - takpe..masih ada masa wak..go go green..mcm kat penang..hari isnin mmg takdak plastik bag.

    nurul - ya..laksanakan sikit demi sikit..sy masih mencuba

    yaya - betul tu wak..kita cuba sikit2..mana tau leh sumbang byk pas ni..

    lin - takpe lin..mula sikit2 dlu..nk mula drastik mmg payah..maria plg suka tgk klu citer omputih diorg akan guna beg kertas klu p shopping..baguskan

    ReplyDelete
  6. hi jom join GA i yang berkonseo go green hehe..berkaitan CD ..ini linknya


    http://littlemummydaddy.blogspot.com/2010/07/littlemummydaddy-giveaway-contest.html

    ReplyDelete
  7. hehe me pun..so far me just bawak shopping bag to mall so avoid amik plastic bag. and kalau ingat nak tapau food ke, bawak tupperware siap2. tapi CD belum sampai seruuuuu :P

    Ps: Jangan la tutup blog. Kalau nak private, invite me k! :D

    ReplyDelete
  8. maria kdg2 je bw beg klu shopping..sbb selalu shopping tak d rancang.tp klu leh pegang maria pegang je..so tak yah plastik beg..hehe..

    ReplyDelete
  9. kte nak beli shopping bag.takmo dah guna plastic bag.go green!

    ReplyDelete
  10. fathi - good..maria dah beli beg tu..tp selalu terlupa nak bawa..aishh..so yg jadi mangsa beg isi bj aqil..haha..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...